05Αυγ

Είναι πλέον σύνηθες να ακούμε ή να βλέπουμε αγχώδη άτομα τα οποία επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από αυτό το συναίσθημα, το οποίο δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί να τους επηρεάζει τόσο, που να μη μπορούν να ανταποκριθούν στο μέγιστο σε μια κατάσταση που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Το άγχος μπορεί να αντιμετωπιστεί με μια σειρά από θρεπτικές ουσίες καθώς και βότανα, τα οποία έχουν ταυτοποιηθεί για τη μείωση αυτού. Στη συνέχεια αναφέρονται οι ουσίες εκείνες οι οποίες βοηθούν και δεν συγκαλύπτουν απλώς το πρόβλημα, όπως συμβαίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων φαρμακευτικής αγωγής ενώ έχουν λιγότερο δυνητικές επιπτώσεις:

  • St. Johns Wort (Κοινό όνομα: Υπερικό, Βαλσαμόχορτο, Σπαθόχορτο Βοτανικό όνομα: Hypericum perforatum)

Πρόκειται για ένα φυτό το οποίο χρησιμοποιούσαν επί αιώνες για την αντιμετώπιση ήπιας μορφής κατάθλιψης αλλά και για την επούλωση πληγών και εγκαυμάτων. Μελέτες έχουν δείξει ότι είναι εξίσου αποτελεσματικό με τα συμβατικά αντικαταθλιπτικά φάρμακα, αυξάνοντας τα επίπεδα σεροτονίνης στον εγκέφαλο, καθώς επίσης έχει πολύ χαμηλή συχνότητα εμφάνισης παρενεργειών εν συγκρίσει με αυτά. Να σημειωθεί ότι δεν πρέπει να λαμβάνεται μαζί με αντικαταθλιπτικά φάρμακα καθώς και ότι δεν συστήνεται σε περίοδο εγκυμοσύνης ή γαλουχίας χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του ιατρού.

  • Ginkgo (Κοινό όνομα: Γκίνγκο, Σαλιβουριά – Βοτανικό όνομα: Ginkgo Biloba)

Βοηθά στην ομαλή ροή του αίματος στον εγκέφαλο και συνεπώς στη καλή λειτουργία του. Να σημειωθεί ότι δεν συστήνεται να λαμβάνεται από όσους λαμβάνουν αντιπηκτικά φάρμακα (π.χ ασπιρίνη, salospir, Plavix, sintrom) καθώς και ότι δεν έχουν αναφερθεί στη βιβλιογραφία πιθανές παρενέργειες.

  • Ashwagandha (Κοινό όνομα: Βιθανία – Βοτανικό όνομα: Withania Somniferum)

Πρόκειται για ένα βότανο με πολλαπλές, μη συγκεκριμένες δράσεις που εξουδετερώνουν τα αποτελέσματα του στρες, προάγοντας έτσι την ευεξία. Σε μελέτη όπου οι ασθενείς χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, με τη πρώτη να λαμβάνει θεραπεία με το συγκεκριμένο βότανο και τη δεύτερη να ακολουθεί ψυχοθεραπεία, διαπιστώθηκε ότι αυτοί που έλαβαν την ashwagandha εμφάνισαν μεγαλύτερη μείωση στις παραμέτρους του άγχους συγκριτικά με αυτούς που ακολούθησαν ψυχοθεραπεία. Επιπλέον, δεν έχουν αναφερθεί σημαντικές παρενέργειες για αυτό το βότανο.

  • Kava (Κοινό Όνομα: Κάβα – Βοτανικό όνομα: Piper Methysticum)

Πρόκειται για ένα μέλος της οικογένειας των πιπεροειδών, το οποίο έχει μελετηθεί διεξοδικά ως θεραπεία για το άγχος. Μελέτη του 1997, που διήρκησε 25 εβδομάδες, έδειξε ότι το Κάβα μείωσε αποτελεσματικά τα συμπτώματα του άγχους σε άτομα με ήπιο έως και  μέτριο άγχος, συγκριτικά με το εικονικό φάρμακο. Ωστόσο, να τονίσουμε ότι το Κάβα θα πρέπει να λαμβάνεται μόνο κατόπιν ιατρικής παρακολούθησης. Μάλιστα, οι αρχές υγείας παγκοσμίως σκέφτονται ή εφαρμόζουν ήδη την απαγόρευση του Κάβα, ενώ σε πολλά μέρη στο κόσμο ήδη έχει σταματήσει να κυκλοφορεί.

  • Valerian (Κοινό όνομα: Βαλεριάνα – Βοτανικό Όνομα: Valeriana Officinalis)

Η ρίζα της βαλεριάνας είναι γνωστή για τις ηρεμιστικές όπως και κατευναστικές της ιδιότητες ενώ αντίθετα με άλλα αγχολυτικά φάρμακα, δεν προκαλεί εθισμό όταν λαμβάνεται στις συνιστώμενες ποσότητες. Επιπρόσθετα, όταν λαμβάνεται, δεν συνίσταται η λήψη αντιπηκτικών, η συνδυασμένη χρήση με αλκοολούχα ποτά ενώ υπάρχει η πιθανότητα διαταραχής στην απορρόφηση σιδήρου. Δεν έχουν αναφερθεί σημαντικές παρενέργειες στη βιβλιογραφία καθώς επίσης φαίνεται να μην υπάρχουν γνωστοί λόγοι προκειμένου να μην συνίσταται η λήψη της από εγκυμονούσες ή θηλάζουσες.

  • Hops, Lemon Balm, Passionflower, Chamomile (Κοινό Όνομα: Λυκίσκος, Μελισσόχορτο, Πασσιφλόρα ή Λουλούδι του Πάθους, Χαμομήλι Βοτανικό Όνομα: Humulus Lupulus, Melissa Officinalis, Passiflora Incarnata, Matricaria Recutita)

Εκχυλίσματα των προαναφερθεισών βοτάνων, έχουν επίσης αγχολυτικά αποτελέσματα και έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως. Όσο αναφορά τις παρενέργειες, σχετικά με το χαμομήλι έχουν αναφερθεί, σπάνια, αλλεργικές αντιδράσεις με αυτό ενώ θεωρείται ασφαλές κατά τη διάρκεια εγκυμοσύνης και γαλουχίας. Παρόμοια αλλεργική αντίδραση έχει αναφερθεί και στη περίπτωση του λυκίσκου, με την ευρύτερη χρήση του όμως να θεωρείται ασφαλής. Ασφαλή, ωστόσο, θεωρούνται το μελισσόχορτο όπως και η πασσιφλόρα, με τη τελευταία όμως να μην συστήνεται κατά τη διάρκεια εγκυμοσύνης και θηλασμού.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι είναι συνετό να ενημερώσουμε τον ιατρό μας σε περίπτωση που θελήσουμε να λάβουμε κάποιο από τα παραπάνω βότανα, προκειμένου να μας συμβουλέψει για αυτό που είναι κατάλληλο για τη δική μας περίπτωση όπως επίσης και τη συνιστώμενη δοσολογία και διάρκεια λήψης αυτού.

Βιβλιογραφία

  • Dietary and botanical anxiolytics. Elham Alramadhan et.al, Med Sci Monit, 2012; 18(4): RA40-48
  • Kava-kava extract WS 1490 versus placebo in anxiety disorders–a randomized placebo-controlled 25-week outpatient trial.Volz HP et.al, Pharmacopsychiatry.1997 Jan;30(1):1-5.
  • Natural Medicine: Οδηγός Συμπληρωμάτων διατροφής και βοτάνων, 2013, Etra Publishing,337-606

Πηγή εικόνας: pexels.com

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

error: Content is protected !!
Send this to a friend