αφυδάτωση

Αφυδάτωση: Προσέχουμε για να έχουμε (νερό)

Η αφυδάτωση είναι μια δυσάρεστη και ενδεχομένως επικίνδυνη κατάσταση την οποία όλοι μας πρέπει να φροντίζουμε να αποφεύγουμε.

Το καλοκαίρι έφτασε, ο υδράργυρος ήδη έχει χτυπήσει κόκκινο και η ανάγκη για σωστή και επαρκή ενυδάτωση είναι εξαιρετικής σημασίας. Ο οργανισμός για να μπορέσει να μειώσει την θερμοκρασία του σώματος, χρησιμοποιεί τον ιδρώτα και για να αποφύγουμε την διαταραχή της ισορροπίας των μετάλλων του σώματος πρέπει να καταναλώνουμε νερό.

Διαφορετικά, επηρεάζεται η  λειτουργία του σώματος και προκαλείται μια δυσάρεστη κατάσταση γνωστή ως αφυδάτωση.

Η σημασία του νερού στο σώμα μας

Το νερό αδιαμφισβήτητα είναι συνδεδεμένο με την ζωή και ο οργανισμός για να επιβιώσει το χρειάζεται.

Αποτελεί βασικό συστατικό του σώματος, καταλαμβάνοντας περίπου το 70% του βάρους. Σε φυσιολογικές συνθήκες, στους ενήλικες άντρες το 60% και στις ενήλικες γυναίκες το 50-55% αποτελείται από νερό.

Η καλή ενυδάτωση σχετίζεται με την καλή υγεία και ευεξία και το νερό είναι η προϋπόθεση ώστε στο σώμα να:

  • Ενισχύεται η εγκεφαλική λειτουργία
  • Βελτιώνεται ο μεταβολισμός και μειώνεται η όρεξη
  • Λειτουργούν τα νεφρά με τον βέλτιστο τρόπο
  • Ρυθμίζεται η θερμοκρασία του σώματος
  • Ενισχύεται η καρδιακή λειτουργία και ρυθμίζεται η αρτηριακή πίεση
  • Μειώνεται η κόπωση και βελτιώνεται η παροχή ενέργειας στον οργανισμό

Τι είναι η αφυδάτωση

Η αφυδάτωση αποτελεί μία κατάσταση κατά την οποία υπάρχει αρνητικό ισοζύγιο υγρών στον οργανισμό. Όταν αφυδατωνόμαστε, ο οργανισμός μας έχει χάσει περισσότερα υγρά από αυτά που έχει προσλάβει.

Αίτια της αφυδάτωσης

Η αφυδάτωση μπορεί να προκληθεί λόγω διάφορων παραγόντων. Αναλυτικότερα:

Μείωση της πρόσληψης νερού

Η ανεπαρκής πρόσληψη υγρών είναι η πιο συνήθης αιτία αφυδάτωσης. Ωστόσο, υπάρχουν και παθολογικές καταστάσεις όπως η μειωμένη ικανότητα κατάποσης κ.α.

Αυξημένες απώλειες νερού

Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος, κατά την έντονη άσκηση ή σε παθολογικές καταστάσεις όπως εμετούς και διάρροιες κλπ.

Επίσης, για την αφυδάτωση μπορεί να οφείλονται παράγοντες που οδηγούν σε απώλεια ολικού αίματος ή σε περιπτώσεις εκτεταμένων εγκαυμάτων, παγκρεατίτιδας, ασκίτη και ειλεού, που προκαλούν παθολογική συσσώρευση ή εξαγγείωση νερού.

Συμπτώματα αφυδάτωσης

Υπάρχουν διάφορα συμπτώματα τα οποία μπορούν να μας μαρτυρήσουν ότι έχουμε αφυδατωθεί.

Η δίψα, οι κράμπες και η ξηροστομία είναι συχνά συμπτώματα αφυδάτωσης όπως επίσης και όλα τα ακόλουθα:

  • Πονοκέφαλος και ζαλάδα, λόγω έλλειψης οξυγόνου και θρεπτικών ουσιών στον εγκέφαλο, καθώς και μειωμένης κυκλοφορία του αίματος
  • Ξηρότητα δέρματος
  • Απώλεια συγκέντρωσης, κακή διάθεση, κόπωση και μειωμένη ενέργεια
  • Σκουρόχρωμα ούρα και δυσκοιλιότητα
  • Κράμπες

Πώς αντιμετωπίζεται η αφυδάτωση

  1. Κατανάλωση ενός ποτηριού νερό πριν το πρωινό, για να ξεκινήσει η ημέρα με ενυδάτωση
  2. Ειδοποιήσεις στο κινητό ή χρήση εφαρμογών, για να υπενθυμίζουν την κατανάλωση νερού, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας
  3. Υπάρχουν πολλές τροφές πλούσιες σε νερό όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, τα οποία συμβάλλουν στην ενυδάτωση του σώματος. Για παράδειγμα φράουλες, καρπούζι, πράσινα φυλλώδη λαχανικά κλπ
  4. Προσθήκη γεύσεων στο νερό. Για παράδειγμα, φέτες λεμονιού, μέντα ή βασιλικό
  5. Εκτός από το νερό, υπάρχουν και άλλα δροσιστικά ροφήματα όπως τσάι, καφές και χυμοί, κατά προτίμηση χωρίς ζάχαρη. Το αλκοόλ μπορεί να συμβάλλει στην αφυδάτωση
  6. Κατανάλωση νερού κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση. Με αυτό τον τρόπο θα αναπληρωθούν τα υγρά που χάνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης
  7. Κατανάλωση νερού πριν τα γεύματα σας. Αυτή η μέθοδος συμβάλλει και στην αποφυγή κατανάλωσης μεγάλης ποσότητας φαγητού

Συμπερασματικά

Το νερό αποτελεί το πιο στενό σύμμαχο για την υγεία. Είναι το ιδανικό ποτό για να ενυδατώσει το σώμα μας, καθώς δεν έχει θερμίδες, δεν κοστίζει και μπορεί να βρεθεί εύκολα.

Είναι ιδιάζουσας σημασίας να γνωρίζουμε τις ανάγκες μας σε νερό και να προσπαθούμε να τις καλύψουμε. Με αυτόν τον τρόπο θα βοηθήσουμε τον οργανισμό μας να εκτελέσει όλες τις λειτουργιές του φυσιολογικά και φυσικά να διατηρήσουμε την υγεία μας στα βέλτιστα επίπεδα.

Κοινοποιήστε:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Benutritious

Σχετικά άρθρα

ελαιόλαδο

Ελαιόλαδο: Διατροφική αξία, ποικιλίες και οφέλη

Το ελαιόλαδο βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας στην Μεσογειακής Διατροφής κατέχοντας εξέχουσα θέση. Η Μεσογειακή διατροφή αποτελεί ένα εξαιρετικό μοντέλο υγιεινής διατροφής, το οποίο μάλιστα κατείχε τη πρώτη θέση και

δυσανεξία στη λακτόζη

Δυσανεξία στη λακτόζη και διατροφή

Η δυσανεξία στη λακτόζη είναι μια δυσάρεστη πραγματικότητα για εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως. Φανταστείτε να απολαμβάνετε ένα απολαυστικό παγωτό σε μια ζεστή καλοκαιρινή ημέρα ή ένα αφράτο κομμάτι πίτσας με λιωμένο

αφυδάτωση

Αφυδάτωση: Προσέχουμε για να έχουμε (νερό)

Η αφυδάτωση είναι μια δυσάρεστη και ενδεχομένως επικίνδυνη κατάσταση την οποία όλοι μας πρέπει να φροντίζουμε να αποφεύγουμε. Το καλοκαίρι έφτασε, ο υδράργυρος ήδη έχει χτυπήσει κόκκινο και η ανάγκη

Βασικός μεταβολισμός

Ο Βασικός μεταβολισμός και τα μυστικά του

Ο Βασικός Μεταβολισμός ή αλλιώς Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός (BMR) εκφράζει την ελάχιστη ενέργεια που απαιτείται ώστε ο οργανισμός μας να εκτέλεσει τις βασικές του λειτουργίες. Η ενέργεια που καταναλώνουμε ημερησίως

Αδηφαγική Διαταραχή

Η Αδηφαγική Διαταραχή και η αντιμετώπιση της

Η Αδηφαγική Διαταραχή (Binge Eating Disorder) ανήκει επίσημα στις διαταραχές πρόσληψης τροφής και αποτελεί ψυχική πάθηση με τα δικά της διακριτά χαρακτηριστικά. Αναγνωρίστηκε επίσημα ως Διατροφική Διαταραχή το 1994 από